L-carnitine en het immuunsysteem

Carnitine is een natuurlijke onmisbare stof voor de vetstofwisseling. Het is verantwoordelijk voor het transporteren van overtollige vetzuren naar de energiecentrales van onze cellen (mitochondriën). Daar worden de vetten omgezet in biologische actieve energie. Carnitine is dus onmisbaar voor het aanmaken van energie in het lichaam. Dat gebeurt onder meer in de hartspier, de spieren en hersenen. Carnitine is daarmee een belangrijk element voor een goede conditie van ons lichaam.

Een tekort aan carnitine kan verschillende problemen opleveren. Snelle vermoeidheid en spierzwakte zijn enkele eerste tekenen van een tekort. Het tekort kan zorgen voor een verzwakt immuunsysteem, waardoor het lichaam vatbaarder is voor infecties. Andere verschijnselen zijn trombose, zenuwaandoeningen, overgewicht, benauwdheid en verhoogde lactaat in het bloed. Carnitine beschermt ons lichaam en de algemene conditie. Het geeft het lichaam, en vooral de spieren, genoeg energie. De stof zit veel in rood vlees. Dat is ook de reden dat vooral vegetariërs snel een tekort aan carnitine kunnen krijgen. Ook zijn de vitamines C, B3 en B6, aminozuren lysine en methionine en het mineraal ijzer noodzakelijk voor een natuurlijke aanmak van carnitine. Enig tekort kan al zorgen voor een tekort aan carnitine, een tekort aan energie en een slechte conditie van spieren en lichaam.

Een tekort aan carnitine kan worden opgevangen door het voedingssupplement L-carnitine in te nemen, de biologische actieve vorm van de stof. Het zorgt voor een betere vetstofwisseling, zodat overtollige vetten omgezet worden in energie. Die energie maakt ons lichaam en ons immuunsysteem sterker en gezonder. L-carnitine versterkt de werking van anti-oxidanten als Vitamine C. Het innemen van L-carnitine resulteert in een betere vetstofwisseling, meer energie en daarmee ook een beter uithoudingsvermogen.

L-carnitine is in vloeibare vorm of capsules verkrijgbaar. Neem L-carnitine in tijdens een maaltijd. Neem het supplement liever niet in met eiwitten of ’s avonds. De absorptie van L-carnitine wordt verminderd door de aanwezigheid van andere aminozuren, zoals eiwitten, en het kan de nachtrust verstoren.

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes